Simplitatea este forma adevăratei măreții.

Introdu adresa de e-mail:



RSS Feed Follow on Twitter! Follow on Google Plus! Follow on Facebook!
Sponsori:

Mindfulness

mindfulnessCum am putea defini mindfulness? Dacă discutăm despre mindfulness din perspectiva buddhistă răspunsul e simplu. Trebuie sa trăim în prezent, să nu lăsăm mintea să hoinărească. Din fericire (?) tehnica a fost preluată și de psihologia cognitivă care o aplică acum în terapie sau în metodele de dezvoltare personală.

S-au făcut diverse studii legate de modul în care mindfulness ne face mai fericiți, ne ajută să scăpăm de efectele neplăcute ale stresului, ne ajută să diminuăm efectele depresiei, dar termenul este unul destul de vag. Din fericire Scott R. Bishop de la University of Toronto, împreună cu mai mulți colaboratori, au pus la punct un articol care încearcă să operaționalizeze conceptul: Mindfulness: A proposed operational definition.

Definirea conceptului are două părți componente. Prima parte se referă la dirijarea atenției spre un stimul prezent (ex. pe respirație), acțiune care ne permite o identificare mai ușoară a evenimentelor mentale care au loc în momentul prezent. A doua parte presupune adoptarea unei atitudini specifice asupra experiențelor, o atitudine caracterizată de deschidere, curiozitate și acceptare necondiționată.

Un exercițiu mindfulness foarte bun, acceptat ca tehnică în majoritatea studiilor, este o formă simplificată a zazenului – tehnica de bază a buddhismului Zen/Chen. Dirijarea atenției este obținută prin focusarea asupra respirației. Adoptarea atitudinii specifice mindfulness este necesară în momentul în care gândurile încep să își facă apariția în conștient.

Reglarea atenției este necesară pentru a ne menține atenția pe experiențele trăite în momentul de față, pe gândurile, emoțiile și senzațiile simțite în momentul prezent. Păstrându-ne atenția pe respirație mintea rămâne legată de momentul actual eliminându-se astfel procesele ruminative și gândurile elaborative care ne fac să transformăm o experiență neplăcută într-un scenariu catastrofal împreună cu toate efectele acestuia – stres, stare de anxietate crescută etc.

Trebuie menționat că mindfulness nu este o tehnică de inhibare cu care să oprim gândurile. Fiecare gând este un subiect al observației noastre, un subiect pe care îl acceptăm necondiționat și cu deschidere. Odată ce gândul și-a făcut apariția în conștientul noastru și am reușit să îl acceptăm atenția este redirectată înapoi pe respirație.

Bineînțeles, zazen este doar una din tehnicile mindfulness folosite. Există multe alte tehnici, fiecare cu avantajele și dezavantajele ei. Important e să acceptăm această tehnică cu mintea deschisă pentru a putea beneficia de avantajele ei – sănătatea fizică, sănătatea mentală și bucuria de a trăi și savura fiecare moment.

If you are depressed you are living in the past.
If you are anxious you are living in the future.
If you are at peace you are living in the present. – Laozi

Dacă v-am stârnit curiozitatea vă recomand să citiți și linkurile de mai jos:


Îţi place articolul? Recomandă-l şi prietenilor tăi!


Leave a Reply